I børn eller i banken


Af:Christian Friis Bach
2011-08-20: Klumme i Lokalavisen Ugenyt



I denne uge startede Egedals børn i skole. Det er et opmuntrende syn, når de mange unger strømmer mod skolerne. Spændte, glade og nok lidt nervøse.

Det tilbud der møder dem er knap så opmuntrende. Min knægt startede i 6 klasse og fik sit nye skoleskema. Der var én time mindre, end da han gik i femte klasse. De økonomiske nedskæringer i Egedal bliver pludseligt meget konkrete.

Set over året er det lidt over to ugers undervisning mindre. Det vil få betydning. Ikke mindst for de mange børn, der har brug for hver en time. Og nedskæringerne er ikke de første eller de sidste. Et flertal i kommunalbestyrelsen har besluttet at skære endnu mere på skolerne næste år. Og det er heller ikke kun skolerne. Ifølge tal fra Danmarks statistik har Egedal landets næstdårligste normering i børnehaverne – kun undergået af Lemvig.

Jeg kunne forstå det, hvis det var absolut nødvendigt. Men det er det ikke. Økonomien i Egedal er ikke god, men den har været i klar bedring siden sidste sommer. Kassebeholdningen stiger støt men sikkert, og er pænt over de 100 millioner kroner revisionen anbefaler. De budgetter og besparelser Radikale Venstre har fremlagt, har været fuldt ansvarlige – men uden besparelser på skoler og børneinstitutioner. Vi mener, det er bedre at investere i vores børn end at investere i banken eller i bygninger. Børnene giver et langt bedre afkast. De er fremtiden for os alle sammen. Ruster vi dem ikke godt nok, rammer det ikke kun dem. Det rammer os alle sammen. Og bliver endnu dyrere på sigt.

Det samme budskab sender Radikale Venstre på landsplan. Vi vil investere 1.5 milliard kroner mere i folkeskolen. Vi vil have en mindstenormering i børnehavehaver og vuggestuer, helt som vi har klassekvotienter i skolerne, og har derfor sat penge af til 3000 flere pædagoger på landsplan. Vi har pengene, fordi vi samtidig prioriterer økonomiske reformer.

Det skal nok gå, for min knægt og for de andre børn i Egedal kommune. Egedal har stadig gode skoler og institutioner, vi har gode lærere og pædagoger, ressourcestærke forældre og ganske søde børn. Men vi kunne gøre det meget bedre. Det synes jeg, vi skal.

Se også:
Analyse af normering i dagsinstitutioner
Artikel i Frederiksborg Amts Avis






Relaterede nyheder: